Sprężarki klimatyzacji są ratunkiem życia dla kierowców mieszkających w gorącym klimacie lub doświadczających tylko letnich miesięcy w zimnych pomieszczeniach. Szczerze mówiąc, sama idea AC jest już obiecująca. Jednak, aby urzeczywistnić tę ideę, powinna istnieć specjalna sprężarka powietrza.
Wynalazek AC nie miał nic wspólnego z samochodami. To dlatego istnieją kompresory powietrza, aby standardowy system AC był kompatybilny z samochodami. Teraz, gdy zdaliśmy sobie sprawę, że klimatyzatory to coś więcej niż tylko dostarczanie nam chłodnej temperatury, dowiedzmy się odpowiedzi na to pytanie: "Co robi sprężarka AC?"
Zanim cokolwiek się stanie, należy najpierw poznać działanie czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji samochodu. Poza tym, czynnik chłodniczy i sprężarki powietrza idą w parze.
Najprostszym sposobem na wyjaśnienie przeznaczenia czynnika chłodniczego jest to, że jest to rodzaj płynu, który zamienia gorące powietrze w zimne. Znaczenie czynnika chłodniczego jako płynu samochodowego jest porównywalne z właściwościami płynu zapobiegającego zamarzaniu i oleju. Czynnik zapobiegający zamarzaniu jest jednym z czynników, które umożliwiają korzystanie z samochodów podczas zimnej pogody lub pory roku. Tymczasem olej jest tak niezbędny w ruchu samochodowym, że każdy pojazd musi być wyposażony w filtr, który zapewni mu maksymalne osiągi.
Czynnik chłodniczy występuje w dwóch głównych formach: R-12 i R-134a. W przeszłości R-12 był typem oryginalnym. Jednak w 1994 r. Stany Zjednoczone zakazały stosowania płynów chlorofluorowęglowodorowych, po tym jak udowodniono, że CFM ma zły wpływ na warstwę ozonową. Niestety, R-12 był wypełniony CFM.
Po latach badań i eksperymentów, R-134a jest obecnie bezpieczniejszą alternatywą w porównaniu z R-12. Nadal zawiera on substancje chemiczne, ale przynajmniej nie ma silnego oddziaływania na środowisko, w przeciwieństwie do tego ostatniego.
Aby lepiej zrozumieć funkcje sprężarki AC, należy najpierw zapoznać się z elementami całego systemu.
Ten komponent wytwarza zimny płyn poprzez przekształcenie właściwości gorącego gazu. Zazwyczaj znajduje się on przed chłodnicą. Ze sprężarki powietrza gorący gaz jest wypromieniowywany przez skraplacz. Następnie skraplacz kontynuuje dekompresję, chłodzenie i skraplanie go dla osuszacza.
EVAPORATOR
Tym, który odpowiada za chłodzenie powietrza i uwolnienie go od wilgoci, jest parownik. Gdy tylko włączysz AC, parownik sprawi, że w ciągu zaledwie kilku sekund poczujesz chłód. W rzeczywistości jest to ostatni element, zanim chłodne powietrze dotrze w końcu do kabiny pasażerskiej. Jest on strategicznie umieszczony za deską rozdzielczą. Jednocześnie musi pochłaniać ciepło z przestrzeni pasażerskiej, aby całkowicie ustąpić miejsca niskiej temperaturze.
ZAMKI
Po naciśnięciu przycisku w celu włączenia prądu zmiennego, sprzęgło aktywuje sprężarkę powietrza poprzez elektromagnetyzm. Ma ono na celu zwiększenie ciśnienia czynnika chłodniczego, aby przepłynął on przez skraplacz, aż dotrze do parownika. Następnie przełącznik cyklicznego sprzęgła reguluje lub mierzy temperaturę wewnątrz parownika, aby nie dopuścić do całkowitego zamarznięcia elementu.
Musi być coś, co dzieli parownik i skraplacz. Dobrze, że system AC ma rurę kryzową lub zawór rozprężny. Zaczynając od skraplacza, zawór rozprężny mierzy ciśnienie i ciepło. W międzyczasie, dla dobra parownika, kontroluje on ciśnienie czynnika chłodniczego.
Rura kryzy, mimo że jest podobna do zaworu rozprężnego, ma dodatkową odpowiedzialność. Pomaga ona również oddzielić zanieczyszczenia od części systemu klimatyzacji.
AKUMULATOR
Więcej o kryzach, to czego te elementy potrzebują to akumulator, a nie suszarka. Akumulator ten usuwa wilgoć i brud z powietrza, które przepływa przez cały system AC. Kontroluje on również czynnik chłodniczy, który przedostaje się do parownika. Jest to ważne, ponieważ zbyt duża ilość czynnika chłodniczego jest szkodliwa dla sprężarki powietrza.
SUSZARKA
Podczas gdy akumulatory są przeznaczone do kryz, odbiorników lub suszarni pracują z zaworami rozprężnymi. Skupiają się one na utrzymaniu czystości sprężarki powietrza od wilgoci, brudu i innych szkodliwych substancji.
Wspomnieliśmy wcześniej, że parownik absorbuje ciepło z kabiny pasażerskiej. Aby nie narażać systemu klimatyzacji na niebezpieczeństwo z powodu uszkodzenia elementów znajdujących się w powietrzu, suszarnia zbiera wszystkie zanieczyszczenia - stałe lub płynne - z filtrowanego gazu.
Filtrowanie powietrza jest niezbędne, aby zapobiec przedostawaniu się wody do sprężarki powietrza. Ponadto, zatrzymuje ono wilgoć przed połączeniem z czynnikiem chłodniczym. Gdy wilgoć i czynnik chłodniczy łączą się ze sobą, uwalniają one kwaśne zanieczyszczenia wokół układu.
COMPRESSOR
Na koniec omówimy w skrócie działanie sprężarki AC. Zasadniczo, bez sprężarki, cały system nigdy nie będzie produkował chłodnego powietrza. System nadal byłby w stanie wchłonąć powietrze atmosferyczne z przedziału pasażerskiego, ale to wszystko. Nie byłoby cyklu, rzucając ideę systemu.
Głównym zadaniem tego komponentu jest wytworzenie ciśnienia czynnika chłodniczego i zmiana temperatury po uruchomieniu, w celu szczegółowego wyjaśnienia działania sprężarki AC.
Pierwszą rzeczą, którą aktywuje się po naciśnięciu przycisku AC, jest sprężarka powietrza. Aby uruchomić system, sprężarka kontroluje temperaturę i ciśnienie czynnika chłodniczego. Następnie czynnik chłodniczy przepływa przez skraplacz w celu ochłodzenia. Następnie trafia on do osuszacza w celu usunięcia zanieczyszczeń. Po ostatecznym przefiltrowaniu zawór rozprężny obniża swoje ciśnienie.
W końcu czynnik chłodniczy przedostaje się do parownika, bardzo zimny i całkowicie wolny od wilgoci. Jest to powód, dla którego dmuchawa może wypompować zimne powietrze w całym przedziale pasażerskim.
Wiedziałbyś, czy w systemie klimatyzacji w Twoim samochodzie wszystko jest w porządku, jeśli w ciągu pierwszych kilku minut od aktywacji kabina pasażerska jest już zimna, niezależnie od tego, jak gorąco jest na zewnątrz. Z drugiej strony, jest oczywiste, że coś jest nie tak, jeśli samochód jest zbyt długo zimny.
Przy naprawianiu prądu zmiennego obie opcje są ładowane i wymieniane w zależności od stopnia awarii. Nie zalecamy naprawy i konserwacji typu "zrób to sam", chyba że jesteś profesjonalistą. Obwody systemu klimatyzacji są zbyt skomplikowane, co ma wiele wspólnego z funkcją sprężania czynnika chłodniczego przez sprężarkę. Tylko wykwalifikowani technicy mogą rozwiązywać problemy związane z klimatyzacją pojazdu.
Aby odświeżyć naszą pamięć o odpowiedziach na pytanie "Co robi sprężarka AC", słowem kluczowym jest czynnik chłodniczy. Mimo, że czynnik chłodniczy jest wspólnym mianownikiem wszystkich elementów układu, to jednak sprężarka powietrza jest powodem, dla którego ten czynnik jest w stanie przejść przez każdą sekcję, gdy zmienia się ciśnienie i temperatura. Jest to powód, dla którego wszystko w układzie pracuje razem.
Komentarze (0)