Doświadczenie użytkownika, stanowiące ważny element projektowania oprogramowania, nagle staje się bardzo skomplikowane. Ponieważ Internet Rzeczy wymaga innego zestawu zasad, jeśli chodzi o dostarczenie doskonałego UX-a.
Do tej pory programiści i projektanci martwili się o to, co dzieje się na ekranie z ich aplikacjami - głównie o interfejs użytkownika i szybkość reakcji UI na użytkowników. Teraz, co się dzieje, gdy trzeba się martwić o tysiące urządzeń bez ekranu? Claire Rowland zastanawia się nad tym pytaniem - i udziela na nie odpowiedzi - w swoim najnowszym ebooku, User Experience Design for the Internet of Things: Why It's More than UI and Industrial Design. "IoT design obejmuje rozproszone systemy urządzeń, usytuowane w całej złożoności i bałaganie świata rzeczywistego. W porównaniu z większością konwencjonalnych UX-ów dodaje to nowych, bogatych warstw złożonych wyzwań dla projektowania produktów połączonych".
Warstwy te muszą być brane pod uwagę przy każdej próbie wprowadzenia UX-ów do aplikacji i urządzeń IoT - i musi to być wysiłek zespołowy. "Bardziej niż kiedykolwiek ważne jest, aby myśleć o doświadczeniach użytkownika na poziomie systemu, obejmujących interakcję użytkownika z wieloma urządzeniami, sprzętem fizycznym, właściwościami sieci, szerszym kontekstem biznesowym i usługowym oraz technologicznymi uwarunkowaniami. Za UX odpowiadają nie tylko projektanci, ale wszyscy zaangażowani, w tym strategia i inżynieria produktu".
"UX jest nie tylko kształtowany przez to, co użytkownik może zobaczyć lub napotkać bezpośrednio" - mówi Rowland. "Podstawą wartościowego, atrakcyjnego, użytecznego i spójnego produktu IoT jest dbałość o UX na mniej widocznych, zorientowanych na system i strategicznych poziomach. Wymaga to dobrego zaplecza technicznego, usługowego i produktowego dostosowanego do potrzeb użytkownika. Wymaga to zwrócenia uwagi na doświadczenie związane z użytkowaniem systemu jako całości."
Każde wdrożenie IoT ma inne wymagania dotyczące UX. Rowland przytacza następujące przykłady:
Ostatecznie, cele zarówno tradycyjnych aplikacji ekranowych jak i IoT są dokładnie takie same, jeśli chodzi o UX. W procesie łączenia IoT z dobrze przemyślanym projektem, rezultatem musi być "coś, co użytkownicy z przyjemnością będą używać na co dzień", mówi Jared Porcenaluk w ostatnim wpisie na IoTforAll.com. Użytkownicy powinni "wiedzieć, że będą mogli z niego korzystać za pięć i dziesięć lat, nawet jeśli firma zostanie wykupiona". Powinni również wiedzieć, że "mają kontrolę nad doświadczeniem i choć fakt, że to coś jest podłączone do Internetu z pewnością zwiększa doświadczenie, nie kontroluje go ani nie ogranicza".
Najważniejsze decyzje projektowe w aplikacjach i systemach IoT powinny zawierać następujące elementy:
Zwiększa doświadczenie: "Jest wiele decyzji projektowych dotyczących UX-ów, które mogę tutaj podkreślić: nie sprawiaj, by użytkownik martwił się o żywotność baterii, upewnij się, że postrzegana wydajność jest natychmiastowa i zmniejszaj obciążenie poznawcze, a nie dodawaj do niej".
Działa lokalnie: "Projektując dla IoT, nie należy zakładać stałego dostępu do Internetu. Ideałem byłoby najpierw zaprojektowanie bez dostępu do Internetu, a następnie sprawdzenie, jak wiele funkcji można wykonać lokalnie, zanim będzie potrzebny dostęp do Internetu".
Można go unowocześnić: "Cykle życia podłączonych urządzeń są zbyt długie, aby zakładać, że użytkownicy będą je wymieniać co dwa lata jak telefon. Zamiast trzymać użytkowników z przestarzałym sprzętem komputerowym, który jest na stałe przymocowany do ich doskonale działającej pralki, dobry projekt obejmowałby możliwość łatwego uaktualnienia procesora bez wpływu na resztę urządzenia".
Rozszerzalne interfejsy API. "Upewnij się, że cokolwiek budujesz, ma takie właśnie API, ponieważ istnieją przypadki użycia produktu, o których nigdy nie myślałeś. Zawsze, gdy jest to możliwe i bezpieczne, aby umożliwić użytkownikowi połączenie, sterowanie i odczytywanie informacji z urządzenia, upewnij się, że może się to zdarzyć.
Bezpieczne: "Projektowanie dla bezpieczeństwa od samego początku. Zrozumieć, jakie są podstawy i opowiedzieć się po stronie użytkownika".
Komentarze (0)